تعویض دنده علاوه بر گرفتن بیشترین بازدهی، باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر موتور می شود. در ادامه به اشتباه رایج رانندگان ایرانی در این زمینه می پردازیم.

در کشور ما، بهترین زمانِ تعویض‌دنده به غلط در دور‌موتورهای پایین انجام می گیرد و از آنجایی که حجم گسترده‌ای از خودروهای داخلی را ماشین‌هایی با گیربکس دستی تشکیل می‌دهند، آگاهی از تعویض به‌هنگامِ دنده‌ها دارای اهمیت به‌سزایی است.

هر پیشرانه‌ای دارای نمودارِ گشتاور/اسب‌بخار مخصوص به خود است که بررسی آن برای آگاهی از بهترین زمانِ تعویض دنده الزامی است.

به جهتِ گرفتن قدرتی مطلوب از پیشرانه در شرایطِ رانندگی معمولی، نیازی به بالا بردنِ شدید دورموتور نمی‌باشد و با تعویض‌دنده در حوالی دور ۴۰۰۰ کمترین فشار بر روی پیشرانه و کمترین مقدار مصرف سوخت را در این خودرو خواهیم داشت.

زمانی که خودرو دارای سرنشین و یا بار است و در مسیرِ پیش رو شاهد شیب منفی و یا باد مخالف هستید، تعویض دنده برای وارد آمدنِ کمترین فشار در این پیشرانه، هنگامی انجام می پذیرد که بعد از این عمل دور موتور در حوالی ۴۰۰۰ یا (بسته به وضعیت) بالاتر فرود آید.

بلعکس، زمانی که در جاده‌ای بدونِ شیب و باد مخالف در حال تردد هستید، تعویض دنده به گونه ای که دور در حوالی دورموتور ۳۰۰۰ فرود آید خالی از اشکال خواهد بود.

منبع : عصر خودرو