به تازگی آمارهای رسمی از فروش خودرو چین در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است که نشان می دهد بازار خودرو چین در سال گذشته میلادی رشد فوق العاده ای داشته و از بسیاری از بازارهای اصلی و مهم جهانی، فاصله زیادی گرفته است. طبق آخرین گزارش منتشر شده، آمار فروش خودرو چین در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از ان (۲۰۱۵) با ۲۰٫۳ درصد رشد همراه بوده است.

مروری بر صنعت خودرو چین

اگر به گذشته نه چندان دور صنعت خودروسازی این کشور و آمار فروش خودرو در چین در سال های اخیر نگاهی بیندازیم بهتر می توانیم جایگاه کنونی چین در صنعت خودرو را درک کنیم. در سال ۲۰۱۵ بازار چین حتی در میان ۱۰ بازار برتر جهان خودرو قرار نداشت و فروش کلی خودرو در این سال در این کشور به ۵ میلیون دستگاه نیز نمی رسید. و از این میزان نیز، بخش عمده ای از آن در دست شرکت های خارجی فعال در این بازار بود.

اگر بخواهیم آمار فروش خودرو در چین را در سال ۲۰۰۵ را با بازار ایالات متحده مقایسه کنیم اداد و ارقام به ما نشان خواهند داد در ان زمان آمار فروش خودرو در این کشور غربی نسبت به چین بیش از ۲ برابر است و میزان فروش در چین شاید با کشورهای ژاپن و آلمان که فروش آنان حدود ۵ میلیون دستگاه بود قابل مقایسه باشد.

جهش صنایع خودروسازی چین

اما تنها پس از گذشت ۴ سال یعنی در سال ۲۰۰۹ فروش بازار خودرو چین از مرز ۱۰ میلیون دستگاه گذشت و این روند تداوم داشت به طوری که در سال ۲۰۱۳ آمار فروش تعداد ۱۷ میلیون دستگاه را نشان می داد. همین امر سبب گردید اکثر شرکت خودروساز آمریکایی و اروپایی جهت فروش محصولات خود به بازار این کشور آسیایی پا گذاشته و در آنجا مستقیما به فروش خودروهای تولیدی خود اقدام کنند.

در همین جهت، کمپانی های آلمانی موفق گردید در سال ۲۰۱۴، یک چهارم فروش خودرو چین را از ان خود کند. در همین سال فروش خودرو در چین ۲۰ میلیون دستگاه گزارش شد.

طبق جدیدترین آمار ارائه شده، در سال ۲۰۱۶ فروش خودرو در اولین اقتصاد دنیا به مرز ۲۵ میلیون دستگاه نزدیک شد و بدین ترتیب لقب پرفروش ترین بازار خودرویی جهان را با اختلافی فاحش نسبت به ایالات متحده همچنان در اختیار داشته باشد.

مطالب مرتبط :

خودروسازان گمنام چینی در آستانه ورود به ایران!