نقد و بررسی ام وی ام X22 ، شاسی بلند کوچک مدیران خودرو
ام وی ام X22 شاسی بلند کوچک چینی است که چند ماهی است توسط مدیران خودرو (نماینده رسمی محصولات ام وی ام در ایران) به بازار کشورمان عرضه شده است. این مدل، در واقع همان چری تیگو 2 است که در ایران با برند MVM عرضه می شود. این خودرو به عنوان مدل 2016 روانه بازارهای هدف شد.
با بررسی این چینی تازه وارد همراه ما باشید.
طراحی بیرونی
در نمای جلو پیش از هر چیز دو چراغ بزرگ با گرافیک جدید و تاحدودی خشن خودنمایی میکنند. جلوپنجره حالت شش ضلعی داشته و شبکه داخلی آن از چندین شش ضلعی کوچک تشکیل شده است.
زیر این مجموعه سپر سرتاسری و تنومند همرنگ بدنه قرار گرفته که در بخش مرکزی یک قسمت پلاستیکی برای نصب پلاک دارد. پلاستیک موجود در این ناحیه تا دو گوشه پایینی و از آنجا در سرتاسر لبه پایینی بدنه ادامه مییابد و نمایی کراس گونه و کمی اسپرت به خودرو ام وی ام X22 میبخشد.
آخرین نکته قابل ذکر بخش دماغه نیز دو ورودی هوای کوچک کناری هستند که با قاب کرومی U شکل و چراغهای روشنایی در روز (DRL) تکمیل میگردند.
وقتی از پهلو به X22 مینگرید اندازه بزرگ و متناسب رینگ و لاستیک (برخلاف اکثر خودروهای چینی که از چرخهای کوچک رنج میبرند) و حجم پردازی محافظهکارانه بهسرعت توجهتان را جلب میکند.
از طرفی پوشش پلاستیکی لبه گلگیرها، دربها و رکاب به همراه طراحی هاچبک مانند بخش انتهایی بدنه، ارتفاع بیش از 186 میلیمتری کف خودرو از سطح زمین،ذات کراس (Cross) و تهاجمی (در مقایسه با X33 S) آن را به نمایش میگذارد.
در نمای پشتی، چراغها جمعوجور بوده و با یک نوار کرومی عریض به یکدیگر وصل شدهاند. بخش اعظم سپر از جنس پلاستیک است و تنها قسمت پایینی آن روکشی آلومینیومی دارد که با طرح سه بخشی خود تا حدودی به یک دیفیوزر کاذب میماند.
همچنین در طرفین آن دو چراغ روشنایی در شب نیز به چشم میخورد. تنها نکته قابلتوجه درباره نمای پشتی ام وی ام X22 گرافیک درون چراغهاست که به شکل یک U خوابیده است و جذابیت بصری بیشتری به این قسمت میبخشد. همچنین بالای شیشه عقب ام وی ام X22 یک اسپویلر باریک وجود دارد و چراغ سوم ترمز درست در زیر آن دیده میشود.
کابین X22 جدید
کیفیت مطلوب مواد مورداستفاده را میتوان اولین نکته قابلتوجه درباره کابین ام وی ام X22 دانست. صندلیها، پنل دربها و غربیلک فرمان با چرم و مجموعه کنسول جلو با پلاستیک فشرده (باکیفیتتر از قبل) و روکشی نرم شبیه فیبر کربن پوشیده شده است.
خط نارنجیرنگ دور خروجیهای سامانه تهویه، دستهدنده و حاشیه بالایی کنترلهای سامانه تهویه تناسب جالبی با قسمتهای کرم-نارنجی چرم صندلیها و پنل دربها داشته و به جذابیت فضا میافزاید. چرم قسمت مرکزی نشیمن و تکیهگاه صندلیها با پرداخت سوزنی کار شده تا بدن سرنشینان حتیالامکان عرق نکند.
دکمههای سیستم صوتی-تصویری و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان قرار دارد. نشانگرهای پشت فرمان شکل عجیبی داشته و عقربههای سرعتسنج و دورشمار خلاف جهت یکدیگر حرکت میکنند. همین موضوع در ساعات اولیه رانندگی موجب سردرگمیتان میشود اما نگران نباشید، چون در مدتزمان کوتاهی بدان عادت خواهید کرد.
سوییچهای تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، تنظیم آینهها و انتخاب حالت رانندگی Eco/Sport در سمت چپ فرمان قرار دارند.
در طرف مقابل، صفحهنمایش 8 اینچی لمسی را میبینیم که امکان دسترسی به تجهیزات مختلف شامل سیستم صوتی-تصویری، دوربین عقب، بلوتوث و تلفن همراه را فراهم میسازد، اما متأسفانه حساسیت چندان بالایی به لمس (Touch) نداشته و برای اجرای فرامین باید با انگشتتان بهآرامی روی صفحه ضربه بزنید.
سمت چپ صفحهنمایش کابین ام وی ام X22 یک میکروفن کوچک تعبیه شده که هنگام استفاده از مکالمه تلفنی صدای سرنشین را دریافت میکند. کمی پایینتر کنترلهای سامانه تهویه، فلاشر، گرمکن شیشه عقب و خروجیهای USB و برق 12 ولتی جا خوش کردهاند.
در کل طراحی مجموعه داشبورد ساده و بهدوراز هرگونه شلوغکاری صورت گرفته و در مقایسه با پیشینیان قویتر و زیباتر است. کنسول میانی هم از این سادگی مفرط مستثنا نبوده و تنها اهرم تعویض دنده، دو عدد جا لیوانی و اهرم ترمز دستی را شامل میشود و پوششی پلاستیکی دارد.
تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی
داشتههای ایمنی خودرو شامل سامانههای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، دو عدد کیسه هوا (سرنشینان جلو)، کمربند ایمنی سه نقطهای برای تمامی سرنشینان، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت و کروز کنترل میباشد.
در بحث رفاهی نیز ام وی ام X22 به سیستم صوتی با چهار بلندگو، نمایشگر 8 اینچی لمسی، سیستم multimedia، خروجی USB، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، تریم داخلی دو رنگ، حسگر پارک، دوربین دید عقب، سامانه Mobile Mirror Link (اشتراکگذاری محتویات تلفن همراه روی نمایشگر داشبورد) تجهیز شده است.
از دیگر امکانات رفاهی می توان به کامپیوتر سفری، سانروف برقی، روکش چرم صندلیها، تهویه الکتریکی، آینههای جانبی تمام برقی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت مختلف، صندلیهای عقب تاشو، شیشه بالابر برقی برای تمامی پنجرهها، چراغ روشنایی در روز (DRL)، مه شکن عقب، دو حالت رانندگی مختلف اسپرت و اقتصادی (Eco) و گرمکن شیشه عقب اشاره کرد.
جمع بندی
ام وی ام X22 پتانسیلهای خوبی دارد و میتواند نیازهای مختلف یک خانواده معمولیِ کمجمعیت را از رفت و آمدهای کاری و روزمره گرفته تا گردش های آخر هفته برآورده سازد؛ البته به شرطی که انتظار زیادی از آن نداشته باشید! از طرفی نسبت به قیمتش، قابلیتها و تواناییهای میدانی نسبتاً مناسبی ارائه میکند که کمتر در کراساوورهای چینی به چشم میخورند.
منبع : Pedal.ir