تجربه رانندگی با پورشه ماکان GTS 2018
آوریل در راه است و باید انتظار هر نوع آب و هوایی را داشته باشید. اغلب برف به مدت طولانی می بارد و مردم با لاستیک های برفی خود مشکل دارند. بنابراین من می خواهم پورشه ماکان GTS 2018 را امتحان کنم و ببینم نسخه GCM با لاستیک های زمستانی اش در چنین جوی چگونه عمل می کند.

شاسی بلندهای Cayenne و Macan در سال گذشته 62 درصد از فروش این برند اسپرت اشتوتگارتی را در ایالات متحده تشکیل داده بودند. البته تاکنون آزمایشات کنترل نشده زیادی از پورشه در برف مشاهده نشده، زیرا اکثر روزنامه نگاران در محیط های گرمتر زندگی می کنند تا بتوانند طول دوره آزمایش خود را افزایش دهند.


درست پس از اینکه کمپانی پورشه کلید های ماکان GTS حدود 85 هزار دلاری را به من داد، نفس عمیقی کشیدم و به بزرگراه West Side نگاهی انداختم. در 300 مایل بعدی که به سوی شمال در حرکت بودیم، ما به جست و جوی جاده های برفی و یخی پرداختیم. گرچه دما زیر نقطه انجماد بود، اما گرمای ناگهانی اخیر، باعث شده بود که برف ها آب شوند. ما هر قسمتی که فکرش را بکنید جست و جو کردیم اما اثری از برف و یخ نبود.

برای کسانی که در ایالات جنوبی زندگی می کنند باید بگویم که لاستیک های زمستانی همان لاستیک های برفی نیستند. اگر چه رانندگی در برف با طرح شیارهای عمیق تری که توسط لاستیک ها در برف ایجاد می شود محاسبه می گردد، اما باید گفت که لاستیک های زمستانی از ترکیبی ساخته شده اند که در دمای بسیار سرد ، نرم تر و انعطاف پذیر تر می شوند. به عبارت دیگر، این لاستیک ها حتی در آب و هوای سرد هم به خوبی به جاده می چسبند.


قیمت پایه پورشه ماکان GTS 2018 حدود 67200 دلار است و 1050 دلار دیگر نیز به عنوان هزینه حمل و نقل گرفته می شود. این خودرو دارای یک موتور 3.0 لیتری تویین توربوی 6 سیلندر تزریق مستقیم است که 360 اسب بخار قدرت و گشتاور 369 پوند پا (500 نیوتن متر) را تولید می کند. ویژگی های استاندارد قابل توجه شامل گیربکس هفت سرعته PDK، اگزوز اسپرت، سیستم تعلیق بادی به همراه سیستم تعلیق فعال است.


خریداران پورشه به خوبی می دانند که لیست گزینه ها به سرعت قیمت خودرو را افزایش خواهد داد. در واقع قیمت صندلی های چرمی آلکانترا (4790 دلار)، رنگ قرمز کارمین بدنه ( 3200 دلار)، سیستم کمک راننده (1730 دلار، بدون نقشه برداری از ترافیک زنده)، سقف پانوراما (1670 دلار)، گشتاور اضافی ( 1490 دلار)، پکیج اتصال پورشه (1300 دلار) ) و یک پکیج اسپرت Chrono (1290 دلار) به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.

ما همچنان به دنبال برف هستیم. در اولین صبح Maine، هنگامی که از خواب بیدار شدیم دیدیم که دمای هوا انقدر سرد است که باران را به یخ تبدیل نموده. اما افسوس چرا که خیابان هنوز انقدر گرم بود که برف نتوانسته بود روی آن بنشیند بنابراین ما دوباره به سمت خیابان های شمالی و مناطق سردتر حرکت نمودیم.ما در راه بازگشت ، جاده ی باریک ناهموار و اسفالت نشده ای را مشاهده نمودیم که به سوی Casco Bay می رفت. بنابراین این مسیر را در پیش گرفتیم و در انتهای آن بالاخره با برف مواجه شدیم هر چند که چندان متراکم نبود. آسمان کم کم رو به تاریکی می رفت و قایق های برف گرفته در کنار خلیج آرام گرفته بودند.


انتهای پیچ و تاب خورده جاده ی دو طرفه، تاریک و پر از پیچ و خم بود. من شور و شوق زیادی داشتم تا شتاب پورشه خود را بر روی این زمین سرد و یخ زده امتحان کنم. به طور قطع می توانم بگویم که این تایرها دارای چسبندگی فوق العاده ای هستند و هرگز نمی توان آن ها را با لاستیک های تابستانی مقایسه کرد. ما مسیر رو به سوی جاده بزرگراه 295 را طی کردیم، و پس از آن وارد فضایی پر از برف شدیم. تا چشم کار می کرد فقط برف بود و برف و این می توانست جاده را خطرناک کند.

صبح روز بعد ما تصور می کردیم که در جاده ها سرگردان شده ایم. ما مسافت زیادی را پیموده بودیم و هم اکنون نمی دانستیم کجا هستیم. هیچ دروازه یا علامتی وجود نداشت. اینجا تنها زمینی در کنار جاده اصلی بود. حتی چمن کنار جاده نیز یخ زده و لغزندگی خاصی را به وجود آورده بود.

همانطور که برف در زیر چرخ های پورشه خرد و نرم می شد، گویا مدیریت کششی سیستم تمام چرخ متحرک پورشه ماکان GTS 2018 دیگر کاربردی نداشت چرا که به طور ناگهانی کاهش چسبندگی تایرهای زمستانه لعنتی احساس می شد و از آنجا که برف ها به چمنزار و لایه های گل و لای چسبیده بودند چسبندگی لاستیک ها را کم نموده بودند. این احتمال وجود داشت که من در میان گل و لای یخی این جاده خصوصی گیر بیفتم. اما ماکان دارای نیروی محرکه کافی است و من مطمئن بودم که این خودروی قدرتمند می تواند از میان این گل و لای عبور کند. با تلاش فراوان ما دوباره به جاده باز گشتیم یعنی درست همان جایی که وارد جاده خاکی شده بودیم و بدین ترتیب کشمکش ما با برف به پایان رسید.


پورشه ماکان دارای چندین آلارم (علائم هشداردهنده) بود: سنسورهای پارکینگ این خودرو سر و صدای زیادی داشتند، در حالی که هشدار اخطار خروج از جاده نیز بیش از حد بود.


اگر از من سوال کنند که پورشه ماکان GTS 2018 خوب بود؟ من پاسخی ندارم و فقط می گویم هوم! به نظر من “هوم” می تواند پاسخ خوبی باشد چرا که از نظر من نمی توان ماهیت پورشه ماکان را در این روستای ساحلی و شهرک کناری آن به درستی ارزیابی کرد. در واقع فکر می کنم قضاوت در مورد یک وسیله نقلیه 85،000 دلاری که به لاستیک های زمستانی مجهز است، کمی زود باشد.
منبع : Motortrend.com – ترجمه : سهیلا دوست پژوه
مطالب مرتبط :
نقد و بررسی پورشه باکستر GTS مدل 2018
بررسی پورشه 911 GT3 مدل 2018