هیوندای کونا 2018

مشخصات کلی
طول 4165 mm
عرض 1800 mm
ارتفاع 1550 mm
حجم مخزن سوخت 50 L
نوع و کلاس خودرو
کلاس خودرو شاسی بلند
سال ساخت 2018
تعداد سرنشین 5
پیشرانه
تعداد سیلندرها 4
تعداد سوپاپ 16
حجم موتور (CC) 1591 CC
قدرت موتور (اسب بخار ) 177
گشتاور 265 NM
نوع سوخت بنزین
گیربکس
نوع جعبه دنده اتوماتیک
تعداد دنده ها 7
سیستم انتقال قدرت به چرخ ها 4 چرخ
ترمزها
نوع ترمزهای جلو و عقب دیسکی
سامانه ضد قفل (ABS) دارد
توضیحات تکمیلی ترمزها TCS - BA
عملکرد و قیمت
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 205 KM.H
حداکثر سرعت 7.9 S
قیمت جهانی $20,480

اولین تجربه رانندگی با هیوندای کونا 2018

امروزه کراس­ اوورهای کوچک در انواع مختلف و بسیار متنوعی در بازار موجودند که هر کدام از آن­ها مزایا و معایب متعددی دارند. برخی از این خودروها بسیار جادارند اما از نظر رانندگی خیلی خوب نیستند. برخی از نظر ظاهری بسیار شگفت ­انگیز به نظر می ­رسند اما فضای داخلی خوبی ندارند. و تعدادی از آن­ها حتی به سیستم تمام چرخ محرک هم مجهز نیستند که باعث می­ شود بخشی از مشتریان را از دست بدهند. بنابراین با معرفی هیوندای کونا 2018 که جدیدترین ورودی این کلاس خودرویی است روشن شد که هیچ راه مشخصی وجود ندارد که این کمپانی کره ای خریداران را مجبور به سازش کند.

هیوندای کونا 2018

طراحی داخلی و خارجی

برای بررسی از طراحی این خودرو شروع می ­کنیم: طراحی هیوندای کونا 2018 از هر دو جنبه بیرونی و داخلی بسیار زیباست. در نگاه اول ظاهر بیرونی خودرو کمی عجیب یا بهتر است بگوییم متفاوت به نظر می ­رسد: با عناصر روشنایی چند ردیفه، مقادیر زیادی از روکش­ های فلزی پلاستیکی، ستون سی در قسمت پشتی همرنگ با بدنه ظاهر شده و زمانی که به سمت سقف نزدیک می‌شود، به رنگ مشکی سقف در می‌آید، به طوری که با دیدن آن تصور می‌کنید سقف بر روی بدنه شناور است،  حد فاصل نوک و دماغه خودرو، تا محل چرخ جلو بطور قابل توجهی از حد فاصل بین انتهای خودرو، تا محل چرخ عقب بیشتر است که به گفته کریس چپمن (طراح ارشد مرکز طراحی هیوندای) این نوع طراحی باعث می ­شود خودرو در جاده ­ها خیلی کوچک به نظر نرسد. او خطوط دندانه ­دار و خطوط مورب مغایر روی بدنه خودرو  را به جریان غیرقابل پیش­ بینی گدازه ­های آتشفشانی تشبیه کرده و حتی پا را فراتر نهاده و این طراحی را به شیوه زندگی شهری خریداران علاقمند خودرو مرتبط دانسته است.

هیوندای کونا 2018قیمت هیوندای کونا 2018

چپمن معتقد است نوع خاصی از عدم قطعیت در نحوه زندگی این مردم (مردم هزاره جدید) وجود دارد و این خطوط هم به نوعی این عدم قطعیت و تغییر مسیرها و رویه ­های این افراد در زندگی روزمره ­شان را نشان می ­دهند.

هیوندای کونا 2018

به هر حال، هیوندای کونا 2018 بدون اینکه از یک طرح 12 ساله نشات گرفته باشد (مانند تویوتا C-HR)، از سایر کراس­ اوورهای کوچک (مثل هوندا HR-V) شخصیت برجسته ­تری دارد. کونا در رنگ ­های سفید، آبی، سبز یا قرمز بهترین است چون روکش­ های مشکی ظاهر خودرو را برجسته ­تر و گیراتر به نمایش گذاشته­ اند؛ البته این خودرو در رنگ ­های مشکی و خاکستری هم زیباست اما بخشی از جذابیت ظاهری خود را از دست می ­دهد.

هیوندای کونا 2018هیوندای کونا 2018

طراحی داخلی خودرو با تشابهی که به طرح­ های معقول و آشنای دیگر مدل ­های هیوندا دارد، کمی معمولی ­تر به نظر می رسد. صفحه نمایش لمسی تبلتی نشسته بر بالای داشبورد، تکنولوژی ­های روز مثل یک صفحه نمایش رنگی (آپشنال و سفارشی) و شارژر بی ­سیم تلفن همراه از موارد برجسته ­ای هستند که در کابین خودرو به چشم می ­خورند. تمام گزینه ­های موجود برای تمام خودروهای در این بازه قیمت تقریبا یکسان هستند: هیچ چیز متفاوت و خاصی در این کابین وجود ندارد اما تمام موارد موجود به زیبایی هر چه تمام­ تر در کنار هم قرار گرفته­ اند و بسیار چشم­ نواز و در دسترس هستند. البته خریدار می­ تواند به دلخواه، المان ­های سبز لیمویی را هم به کابین اضافه کند؛ این کار علاوه بر جالب بودن باعث می­ شود پنل ­های داخلی هم به خوبی از هم مجزا شوند.

طراحی هیوندای کونا 2018

صندلی ­های جلو بسیار راحت هستند و فضای زیادی در اختیار سرنشینان قرار می ­دهند اما صندلی­ های عقب برای یک فرد بزرگسال کمی تنگ به نظر می ­رسند (البته لزوما تنگ­ تر از سایر کراس­ اوورهای ساب کامپکت نیستند) و خیلی برای سفرهای طولانی مدت مناسب و راحت به نظر نمی ­رسند.

نگاهی به قابلیت ها و تجهیزات شاسی بلند کره ای

 

البته در خودرو فضاهای زیادی برای قرار دادن اقلام شخصی به چشم می ­خورد. فضای بار در این کراس ­اوور در حالت عادی 19.2 فوت مکعب است و در صورت خواباندن صندلی­ ها تا 45.8 فوت مربع هم افزایش پیدا می ­کند که از میانگین فضای بار خودروهای در این کلاس بیشتر است. یک تقسیم ­کننده هم برای مخفی کردن موارد کوچک زیر کفی صندوق عقب تعبیه شده است که هیوندا به گونه ­ای آن را طراحی نموده که حتی تایر زاپاس خودرو هم در همان فضا جاسازی می ­شود (این امری است که نه تنها در میان کراس­ اوورها بلکه تقریبا در میان تمام خودروها با ابعاد مختلف نادر است). اگر مشتری بخواهد از خودرو برای حمل بارهای خود استفاده کند، ریل ­های سقفی هم برای خودرو در نظر گرفته شده ­اند که در تمام نسخه­ های استاندارد جز تریم SE پایه وجود دارند.

فضای بار هیوندای کونا 2018هیوندای کونا 2018

پیشرانه و عملکرد فنی کونا

نکته دیگری که در کونا بسیار چشمگیر است، امکان رانندگی راحت با آن است. این خودرو در حالت استاندارد از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر برای تولید 147 اسب بخار قدرت استفاده می ­کند اما نمونه ارتقا یافته آن از یک توربوشارژ 1.6 لیتری بهره می ­برد که قدرت تولیدی 175 اسب بخار و گشتاور 195 پوند-فوت (264 نیوتن متر) را دارد. (البته در این تست هیوندا فقط نمونه با موتور توربو میل را در اختیار بررسی ­کنندگان قرار داد، چون این تست در ارتفاع بالای 6000 فوتی انجام شد که موتورهای توربو کمتر از موتورهای با احتراق طبیعی در طی آن با مشکل مواجه می ­شوند). موتور توربو هیوندای کونا 2018 به جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه خودکار متصل است که قدرت را به هر چهار چرخ می‌فرستد. در این تست فقط در موارد بسیار معدودی لغزش­ ها و ضربه­ های ناشی از جاده به راننده منتقل شد که چنین شرایط خوبی بیشتر در گیربکس­ های دو کلاچه آفرود به چشم می ­خورد.

موتور هیوندای کونا 2018

البته انتخاب موتور تا حدی هم به نوع تریم خریداری شده بستگی دارد: موتورهای دو لیتری فقط در مدل­ های SEL و SE ارائه می ­شوند، در حالی که موتور توربو به صورت استاندارد روی نسخه ­های مجهزتر و گران ­تر Limited و Ultimate عرضه می­ شود. همان­ طور که هیوندا هم انتظار دارد مدل SEL بیشتر از نیمی از کل فروش را به خود اختصاص می­ دهد که به معنی این است که موتور دو لیتری موتور رایج این نمونه خودرو خواهد بود.

کابین هیوندای کونا 2018طراحی داخلی هیوندای کونا 2018

در حال حاضر، موتور توربو مقدار پانج مناسب برای ابعاد و وزن کونا ارائه می ­دهد که راحتی و اطمینان را هم به دنبال دارد. حتی عبور از یک جاده دولاینه هم با در دسترس بودن حداکثر گشتاور (از  دور موتور 1500 تا 4500 دور بر دقیقه) بسیار راحت است. اگرچه موتور هنگام دور برداشتن خیلی پر سر و صدا نیست.

طراحی بیرونی هیوندای کونا 2018

حتی بدون نیروی محرکه توربو باز هم رانندگی با کونا بسیار دلپذیر و راحت است: این خودرو بیشتر به شاسی­ بلندهای بزرگ شباهت دارد تا نمونه ­های کوچکتر. سیستم تعلیق تعبیه شده، حرکت­ های بدنه را در عبور از مسیرهای مارپیچ و نوسانی کنترل کرده و انعطاف خودرو را در بهترین نقطه بین نرم و سفت بودن حفظ می­ کند. سیستم فرمان برقی هیوندای کونا 2018 هم به خوبی از پس این موضوع برآمده است و گویی همه چیز در جای خود قرار گرفته ­اند: پدال ترمز، تراتل و فرمان به خوبی تعبیه شده­ اند.

کابین هیوندای کونا 2018کابین هیوندای کونا 2018

در تست، چند بار در جاده ­های پر پیچ و خم، راننده اقدام به رانندگی با سرعت نمود که البته کونا هم تسلیم شرایط نشد: شاید نتوان هیوندای کونا 2018 را کاملا اسپرت نامید اما واقعا هنگام رانندگی در پیچ ­ها این خودرو بسیار مطمئن ­تر از کراس­ اوورهای کوچک ظاهر می ­شود. در عبور از پیچ ­ها حتی کامپیوترهای خودرو به آرامی ترمز چرخ­ داخلی را می ­کشند تا یک اثر گشتاوری خفیف ایجاد کنند که به گفته خودروساز کره ای باعث می­ شود سواری با این خودرو آن هم در گذر از پیچ و خم­ های جاده بسیار راحت و طبیعی به نظر برسد.

طراحی هیوندای کونا 2018

سیستم سفارشی تمام چرخ محرک، به صورت پیش ­فرض تمام قدرت را به چرخ ­های جلو منتقل می­ کند اما می ­تواند در زمان لازم تا 50 درصد قدرت را به چرخ ­های عقب منتقل کند. در این خودرو یک سیستم کمک به حرکت در سرپایینی و همچنین یک سوئیچ تعبیه شده که سیستم تمام چرخ محرک را در شرایط 50:50 قفل می­ کند (کاربرد در مواردی که اتومبیل را باید از توده برف یا شن خارج کرد) که چنین گزینه ­هایی در خودروهای با این کلاس امری غیر متداول است. اما با 6.7 اینچ ارتفاع کف خودرو از زمین، تصور دارندگان هیوندای کونا 2018 در جاده­ های شنی خیلی سخت به نظر می ­رسد.

هیوندای کونا 2018قیمت هیوندای کونا 2018

در کنار تمام مشخصات خوبی که این شاسی بلند کوچک دارد اما هیوندای کونا 2018 قادر نیست از نفوذ نویز ناشی از باد و جاده حتی در سرعت ­های کم (بالاتر از 55 مایل بر ساعت) به داخل کابین جلوگیری کند. فرمان در سرعت­ های کم بسیار سنگین می­ شود و در سرعت ­های بالا در بخش مرکزی فرمان کمی ابهام وجود دارد که ممکن است در طول سفر چند ساعته در بزرگ راه خسته­ کننده به نظر برسد.

تجربه رانندگی با هیوندای کونا 2018

قیمت شاسی بلند کوچک هیوندای

همانند سایر خودروهای جدید هدف هیوندای هم از ارائه کونا در واقع عرضه خودرویی است که هزینه مقرون به صرفه­ ای داشته باشد. قیمت هیوندای کونا 2018 از مقدار پایه 19 هزار و 500 دلار شروع می ­شود (بدون هزینه انتقال) و این درحالی است که قیمت بالاترین سطح تریم آن که مجهز به سیستم تمام چرخ محرک نیز هست، 28 هزار و 700 دلار اعلام شده است که در این کلاس قابل رقابت است. علاوه بر این هیوندا بسیار تلاش کرده است که مشتری برای بهره ­مندی از مزایای بیشتر مجبور به پرداخت هزینه ­های گزافی نباشد.

هیوندای کونا 2018

مایک اوبرین، معاون ارشد برنامه ­ریزی محصول در هیوندا می­ گوید: در این موارد قیمت یک نکته کلیدی است چون اکثر خریداران این محصولات به دنبال خودروهای با قیمت مقرون به صرفه هستند.

این موضوع به این معنی است که تجهیزات استاندارد در مدل ابتدایی SE شامل این موارد می ­شود: رادیو با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی و سازگاری با سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو، رینگ­ های 16 اینچی، چراغ ­های LED، سیستم دسترسی بدون کلید و کنترل کروز (البته باید توجه داشت که تمام این موارد برای خودروهای رقیب کونا جزء موارد استاندارد نیستند و آپشن محسوب می ­شوند). اضافه کردن رینگ­ های 17 اینچی، سیستم هشدار نقطه کور، استارت دکمه­ ای، ریل­ های سقفی و صندلی­ های گرم­ شونده قیمت خودرو را تا 21 هزار و 150 دلار هم افزایش می ­دهد؛ پکیج Tech با قیمت هزار و پانصد دلار، سانروف، سیستم ترمز جلوگیری از تصادف، سیستم کمک به حرکت بین خطوط و یک سیستم هشدار جلب توجه راننده را به خودرو اضافه می­ کند.

مشخصات فنی هیوندای کونا 2018قیمت هیوندای کونا 2018

نسخه Limited هیوندای کونا 2018 با قیمت 27 هزار و 400 دلار ضمن استفاده از موتور توربو شارژ، از رینگ­ های 18 اینچی، چراغ ­های جلو و نوربالای LED، صندلی ­های چرمی، یک صندلی قدرتمند برای راننده، سیستم کنترل خودکار آب و هوا و چراغ­ های مه ­شکن هم بهره می ­برد. و در نهایت نسخه 27 هزار و 400 دلاری کونا یعنی Ultimate یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی با سیستم مسیریابی، سیستم شارژ بی­سیم تلفن، یک نمایشگر هداپ، دستیار کمک به حرکت بین خطوط و سیستم ترمز جلوگیری از تصادف، وایپرهای اتوماتیک، یک سیستم صوتی اینفینیتی و سیستم Hyundai’s Blue Link telematics را در اختیار خریدار قرار می­ دهد (با اشتراک سه ساله رایگان). اضافه کردن سیستم تمام چرخ محرک به هر یک از مدل ­های این خودرو حدود هزار و سیصد دلار هزینه دارد.

قیمت هیوندای کونا 2018

در مبحث مقرون به صرفه بودن باید به مصرف گاز خودرو و صورت­ حساب­ های آن هم توجه داشت. رتبه ­بندی آژانس محافظت از محیط زیست، برای موتور پایه این خودرو مصرف 27 مایل بر گالن در شهر، 33 مایل بر گالن در بزرگ راه (با سیستم چرخ ه­ای جلو متحرک) و 25 مایل بر گالن در شهر و 30 مایل بر گالن در بزرگ راه (با سیستم تمام چرخ متحرک) اعلام کرده است که البته هزینه ­های موتور توربو هم چندان متفاوت نیست: 28/32 مایل بر گالن در شهر و بزرگ راه برای سیستم چرخ­ های جلو متحرک و 26/29 مایل بر گالن در شهر و بزرگ راه برای سیستم تمام چرخ متحرک.

تجربه رانندگی با هیوندای کونا 2018

بهترین نکته در مورد هیوندای کونا 2018 این است که پیدا کردن عیب و نکته منفی در آن بسیار دشوار است. این خودرو در مقایسه با رقبای خود (تویوتا C-HR، نیسان جوک، هوندا HR-V، مزدا CX-3، پژو 2008، رنو کپچر و کیا استونیک) مزایای زیادی دارد: رانندگی با آن راحت است، امکان انتخاب خوبی را از بین ویژگی ­های مختلف فراهم می­ کند، استایل جذابی دارد و ساختار قیمتی آن بسیار رقابتی است. اگر سبک زندگی شلوغ و فعالی دارید قطعا کونا شریک و همراه خوبی برای شما خواهد بود. و حتی اگر چنین سبک زندگی ­ای هم ندارید باز هم این خودرو یک کراس ­اوور شایسته و بسیار دوست داشتنی است.

منبع : Motor1.com

ویدئو بررسی هیوندای کونا 2018

تست مانور ناگهانی هیوندای کونا
بیشتر بخوانید :

سال ساخت 2018
سبک بدنه شاسی بلند (Crossover&SUV)
کشور سازنده کره جنوبی
قدرت موتور 177 اسب بخار
نوع گیربکس اتوماتیک
نوع سوخت بنزین
انتقال قدرت به چرخ ها 4WD
8
مصرف شهر
6
مصرف جاده

دیدگاهتان را بنویسید